Dataskydd

Beskrivningen uppdaterades 26.3..2022

  1. Registerförare och kontaktperson

Brunskärs byalag r.f. (FO- 2433330-1)
Ordförande Christian Lindberg, tfn +45 29353596, e-post: chrideling@gmail.com

2. Registrets namn

Brunskärs Byalag rf:s register över medlemmar, samarbetsparter och kunder.

3. Hantering av personuppgifter

Föreningen hanterar personuppgifter över sina medlemmar, samarbetsparter och kunder.

4. Syfte och grund för hantering av personuppgifter

Uppgifterna i registret används för följande syfte

  • fakturering   av   medlemsavgifter   och   övriga   avgifter   som   uppbärs   i anslutning till föreningens verksamhet  

  • fakturering av samarbetsparter och kunder  

  • utskick av information till medlemmar, samarbetsparter och kunder 

Uppgifterna i medlemsregistret uppsamlas på följande grunder:

  • Föreningen är enligt föreningslagen 3   kap.11 § skyldig att föra en medlemsförteckning innehållande föreningsmedlemmarnas namn och hemort. 

  • Personuppgifter som behövs för att genomföra evenemang och särskilda verksamhetsformer till vilka medlemmar och/eller utomstående personer anmält sig.  Kan innehålla uppgifter om kön, ålder, specialdieter, hälsa och kondition som behövs för att garantera deltagarnas säkerhet. 

  • Personuppgifter som hanteras enligt överenskommelse

    • Förutom de lagstadgade uppgifterna innehåller registret de uppgifter som medlemmarna själv uppger.

    • Fotografier och filminspelningar är personuppgifter som hanteras i enlighet med vad som överenskommits med personerna på bilder och filmer. 

5. Regelmässiga uppgiftskällor

Personuppgifter insamlas av registrerade eller hens vårdnadshavare.

Föreningens medlemmar och övriga registerförda personer kan uppdatera sina uppgifter i registret genom att meddela registerföraren per e-post. 

6. Utlämnande av uppgifter

Uppgifter ur föreningens medlemsregister lämnas inte ut till tredje part. 

7. Principer för skydd av personuppgifter och tid för datalagring

Medlemsuppgifterna sparas i registret så länge personen är medlem i föreningen. 

Personuppgifter som insamlats för evenemang och särskilda verksamhetsformer sparas så länge det är nödvändigt för själva genomförandet och därefter högst två år för eventuellt uppföljning.  

Personuppgifter som insamlats enligt överenskommelse sparas så länge föreningen anser det behövligt, eller tills den registrerade meddelat att hen önskar få sina uppgifter raderade. 

Enbart de medlemmar som av föreningens styrelse beviljats rättigheter att administrera medlemsregistret har tillgång till registret med hjälp av personligt användarnamn och lösenord. 

8. Den registrerades rätt att granska och korrigera sina uppgifter

De som är registrerade i föreningens register har rätt att kontrollera sina uppgifter och kräva att registerföraren rättar, kompletterar eller raderar uppgifter som är felaktiga, onödiga eller bristfälliga.  

Den som är missnöjd med hanteringen av uppgifterna kan lämna klagomål till dataombudsmannen.

9. Ändringar i dataskyddsbeskrivningen

Ifall denna dataskyddsbeskrivning ändras informeras föreningens medlemmar om detta.